Kiss me, kiss me - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Kiss me, kiss me - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Kiss me, kiss me

Door: Peter en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

28 Oktober 2012 | Vietnam, Ha Long

Op donderdagochtend 25 oktober werden als eerste van de groep opgehaald bij ons hotel met de bus om naar Halong Bay te gaan. Er gingen in totaal 16 mensen mee die ook allemaal opgehaald werden verspreid over Hanoi, dus deze sightseeing was mooi meegenomen. Er was trouwens ook een Wouter uit Boekel bij.
Om 13.00 uur gingen we op de boot waar we een prachtige kamer met een terras kregen. Er werd meteen afgemeerd op weg naar de kalkrotsen die uit het water steken. Ondertussen werd er een heerlijke lunch geserveerd. Het ontbrak ons werkelijk aan niets, er was zon, eten, drinken en vooral een prachtig uitzicht. Dit kwam al een heel eind in de richting van het Zwitser Leven Gevoel.
En om de titel nog even te verklaren, wij hadden een hele grappige gids die uitlegde dat de Vietnamezen het Engelse 'excuse me' verstaan als
'kiss me' dus er werd wat 'gekissed' die dagen.

Na enkele uren gevaren te hebben zijn we eerst een paar grotten gaan bekijken en daarna naar een floating village aan waar we mochten kajakken. Was echt geweldig, Peter en ik samen in zo'n klein bootje tussen al die hoge rotsen. Helaas hebben we daar nog geen foto's van, die hebben anderen van ons gemaakt en worden nog opgestuurd.

's Avonds in de buurt van Cat Ba eiland het anker laten zakken waar we weer heerlijk gedineerd en geborreld hebben op het dek met ligbedden. Daarna geslapen op de boot. De volgende dag zijn we het eiland opgegaan en naar het Nationale park gereden. Daar een berg opgeklommen met als gids een heel klein tenger vietnamees oud vrouwtje die de berg ophuppelde als een jong geitje. En dan wij, groot en dik (vergeleken met haar) en zweten als een gek. Maar het was de moeite waard met weer een schitterend uitzicht.
Toen zouden we naar de andere kant van het eiland rijden waar we weer met andere boot naar Monkey eiland zouden varen, maar er wilden een paar mensen naar een grot waar tijdens de oorlog een ziekenhuis van was gemaakt. Dit was erg interessant, de Vietnamezen hebben hier (met hulp van China) een ziekenhuis gebouwd met 3 verdiepingen en dit allemaal onder de grond. Hier waren ze veilig voor bombardementen en de Amerikanen konden er niet bij komen want de ladder waar de gewonden mee naar boven werden gehaald werd ook binnen getrokken. En om in het ziekenhuis te komen moest men door een stalen deur met codes. Ze hadden zelfs een zwembad en bioscoop en verder hadden ze alles wat een ziekenhuis nodig heeft. Heel ingenieus bedacht allemaal.

Nou daarna dan toch naar Monkey eiland (waar geen apen zaten). En hier hebben wij het ultieme Zwitser Leven Gevoel dan gehad. De foto's zeggen genoeg.
De volgende en laatste dag zouden we in een halve dag via een andere mooie route terugvaren maar er was storm op komst dus moest het wat sneller en zijn we rechtstreeks terug gegaan. Dat was maar goed ook want op het laatst ging het al flink tekeer. Uiteindelijk om 17.00 uur weer terug in Hanoi waar het inmiddels ook al flink regende. Weg was het Zwitser Leven Gevoel.
Onze reis naar het westen hebben we daarom ook 1 dag uitgesteld omdat het vooral om de mooie uitzichten gaat en die zie je met die regen niet. Dus vandaag nog een dag in Hanoi met echt de hele dag flinke regen maar toch weer vanalles gezien. We zijn de Franse wijk in gegaan en naar de Hoa Lo gevangenis geweest. Het is gebouwd door Fransen in 1896 die de Vietnamese patriotten gevangen namen en later is het gebruikt door de Vietnamezen zelf voor de Amerikaanse krijgsgevangen, die het de naam Hanoi Hilton gaven. Ook weer erg indrukwekkend en een grotere tegenstelling van deze dag en de vorige dagen konden we niet hebben.

Liefs Peter en Mieke

• 28 Oktober 2012 - 20:16

Jo De Klijn:

hallo mieke en peter
    wat leuk dat ik jullie kan volgen wat een mooi verslag en super foto,s geniet er van jullie hebben het verdient na een jaar van wachten veel plezier groetjes tien en jo de klijn

• 28 Oktober 2012 - 20:49

Nettie Van Der Burgt:

hallo mieke en peter
    Ik zit jullie reisverslag te lezen,erg mooi wat een avontuur,nog veel vacantie plezier.
    ps ben net thuis van het feest van corrie,dat was ook erg leuk zo met de nichtjes,jammer dat jij er niet bij kon zijn.

groetjes nettie en doortje van oom ties uit de reek die nu hier is,wacht op haar dochter die ze zometeen komt ophalen.

• 29 Oktober 2012 - 08:25

Nettie Van Der Venne:

Hoi Miek en Peter,
    Klinkt weer goed allemaal. We hebben je gisteravond gemist Miek bij de "nichtjes-bijeenkomst" van Corry van Casteren. Was erg gezellig, het "Nettie"gehalte"was erg hoog (4x). Maar je zult er wel meer van horen: Corry wil nog een keertje "bij-buurten"maar dan met ALLE dames.
    Geniet nog van het prachtige Noord-Vietnam !!
    Liefs
    Nettie

• 29 Oktober 2012 - 12:58

Wilma Heurkens:

Haaj vakantiegangers

wat zullen jullie genieten van dit land en deze reis.
    nog veel plezier saampjes en al de mensen om jullie heen
    groet wilma

• 29 Oktober 2012 - 19:34

Sandra Megens:

Hoi tante Mieke en ome Peter,

Wat heerlijk om jullie verhalen te horen, wij zijn natuurlijk enorm jaloers. Vooral op het heerlijke warme weer. Zo'n karstgebergte hebben wij in China gezien en vonden dat ook prachtig.
    Geniet enorm van al de mooie dingen !

• 30 Oktober 2012 - 14:02

Rinie Broeren:

Hoi Mieke en Peter,

Geweldig om deze verslagen van jullie te mogen lezen.
    Ziet er goed uit. Geniet er van en wij doen hier de rest wel. Komt helemaal goed.

Groetjes Rinie

• 30 Oktober 2012 - 16:25

Ans Arts:

Hoi Mieke en Peter
    Heerlijk toch samen zo,n mooie reis te maken!
    Leuk verslag we horen wel weer .
    Groetjes Ans

• 30 Oktober 2012 - 21:02

Maria De Meijer:

Hoi Mieke en Peter,

Weer mooie foto's.
    Het is dus 100 % genieten bij jullie. Dan mag je af en toe ook wel een beetje zweten, toch?
    En dat banana vrouwtje!! Geweldig, net echt.
    Ook wij hebben jullie gemist afgelopen zondag, bij Antoon, waar het erg gezellig was.
    Ik ben weer erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
    Groetjes Maria

• 30 Oktober 2012 - 22:20

Sebastian:

Jaloers op dat kajakken natuurlijk dat snappen jullie wel he ;) En mooie foto's ook weer!

Liefs Seb!

• 30 Oktober 2012 - 22:20

Liefs Seb!

• 30 Oktober 2012 - 22:21

Sebastian:

Oh, hij reageerde dus wel :S

• 30 Oktober 2012 - 22:23

Piet En Ardie:

Heel fijn om jullie reiservaringen mee te mogen beleven. Prachtige foto's van geweldige uitzichten.
    Geniet samen van het mooie land en het heerlijke weer.

• 31 Oktober 2012 - 00:08

Jolijn Haiko En Martie:

erg mooi daar op het water , zou ook vooral onder water willen kijken mogelijk snorkelen groetjes van ons ps pak as. za. borrel. haiko 18

• 07 November 2012 - 00:54

Wim En Mieke:

Hoi Peter en Mieke.

Het was weer een mooi verslag en prachtige foto's.
    Nog veel plezier samen.

Groetjes Wim en mieke