Reizen is jezelf overal thuis voelen - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Reizen is jezelf overal thuis voelen - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Reizen is jezelf overal thuis voelen

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

21 Februari 2017 | Nederland, Zeeland

Hallo allemaal,

Wij zijn inmiddels al weer 2 dagen thuis maar ik wil toch nog de laatste dagen in Dubai beschrijven, anders is ons dagboek niet compleet.

Dubai is het tegenovergestelde van steden in India, groots, netjes, schoon en duur. Dit was weer even wennen. Het is mooi dat we er geweest zijn maar het is mijn stad niet. Enkele decennia geleden was Dubai nog een klein, traag havenplaatsje maar inmiddels heeft het zich van de oude stadskern aan de Creek over tientallen kilometers naar de door wolkenkrabbers omringde Dubai Marina uitgebreid. Het palmeiland ligt midden in de Perzische Golf.

Peter had voor donderdagavond een reservering gemaakt in een ronddraaiend restaurant op de 25ste etage van het hotel Hyatt regency. Dat was wel even wat anders dan met de hand eten van een bananenblad. Voor €50,- pp had je een buffet waar je zoveel kon eten als je wou in een prachtige ambiance. Nou dat hebben we gedaan, van oesters tot sushi’s en allerhande soorten vlees, groentes en weet ik wat al niet. Ik heb mezelf te barsten gegeten aan het dessertbuffet, zalig. Dat wij daarna last hadden van maagzuur hebben we op de koop toe genomen.

De volgende dag een wandeling door de soeks gemaakt. Waar je in India allemaal gekleurde kleding zag, had je hier mannen in witte jurken met tulband en vrouwen in zwarte nikabs. Ik prefereer het eerste. De volgende dag naar de Dubai Mall geweest, dit is echt niet normaal meer, wat een luxe en grootsheid. Met watervallen en aquariums en alles super de chique. Om 17.30 uur mochten wij de hoogste toren van de wereld in, de Burj Khalifa 828 meter hoog. De tickets hadden wij al in Nederland besteld. Als je helemaal naar de top ging kostte dat €125,--, wij hadden gekozen voor € 50,-- pp tot 456 meter te gaan wat ook al erg hoog was. Maar goed ook want je kunt veel zelf in de hand hebben maar geen zandstorm tegenhouden. Dat was dus net die dag het geval, veel hebben we niet gezien maar het zag er wel apart uit en we hebben de humor er maar van ingezien. Daarna een prachtig schouwspel gezien met verlichte en dansende fonteinen. ’s Nachts heeft het geregend en de volgende dag was alles weer helder. We hebben geprobeerd om nog een keer de toren in te gaan maar alles was uitverkocht.
De Dubai Marina ligt helemaal aan de andere kant van de stad met hoge aparte wolkenkrabbers aan het water waar je langs een boulevard jezelf kunt verbazen, dat ze dit in 10 jaar tijd gebouwd hebben.

Aan alles komt een einde en ook aan deze reis. Het begin was even wennen aan de drukte, herrie en smerigheid in de steden. Als je eenmaal gewend bent raak je verliefd op de mensen, hun gewoontes, vriendelijkheid en gastvrijheid. Waar wij ons erg ongemakkelijk bij voelde waren de vele bedelende vrouwen en kinderen. Hakim onze gids in Mumbai vertelde ons echter dat zij hier zelf voor kozen. De kinderen kunnen naar school en vrouwen kunnen gaan werken maar het blijft toch triest. Ook de rotzooi die de mensen overal achterlaten is een probleem. Het is zonde van hun mooie land en hoe ze er mee omgaan. Ondanks de vooroordelen hebben wij van deze reis genoten en ontzettend veel indrukken opgedaan.

Iedereen bedankt voor de reacties. Vooral Annie onze grootste fan willen wij extra bedanken.
Liefs Peter en Mieke

PS: Mocht je interesse hebben, vanavond 21 februari, komt de film Slumdog Millionaire op de TV. Dit speelt zich af in de sloppenwijken van Mumbai.

• 21 Februari 2017 - 17:59

Ans Arts:

Peter en Mieke
    Welkom weer thuis!
    Fijn dat jullie zo,n fantastische reis hebben gehad.
    Wij hebben erg genoten van jullie verhalen en foto,s
    Dus het is nu weer wennen thuis maar ja aan alles komt een eind.
    Vele groetjes Hein en Ans

• 22 Februari 2017 - 07:20

Dorien:

Fijn dat jullie weer thuis zijn, snel een keertje bijpraten om alles live te horen.

• 22 Februari 2017 - 20:12

Sebastian:

Ook al heb ik de live versie thuis al mogen horen, leuk om het einde van jullie verslag te lezen en foto's te zien. Snel de complete fotoshow maar 'ns kijken!

xx

• 23 Februari 2017 - 00:31

Annie:

Het gaat wel van het ene naar het andere uitersten met jullie. Jammer, het zit er al weer op ( onze ) vacantie. Samen toch weer heel wat beleeft deze reis, jullie heel actief en ik uiteraard heel passief, maar door de boeiende verslagen en foto's van jullie was het net of ik er ook middenin zat. Ben daarom ook wel erg blij dat jullie niet naar de 828 meter gegaan zijn ( ik heb nl. hoogtevrees ) en zou hoogstwaarschijnlijk van de foto's alleen al, duizelig geworden zijn. Jeetje, wat onvoorstelbaar hoog is dat. Maar wat fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn en wat leuk dat jullie mij extra bedanken voor mijn gekkigheden, maar ik wil graag jullie bedanken dat ik weer virtueel mee mocht reizen, en kijk nu al uit naar onze volgende reis. Ik ben erg benieuwd waar we dan belanden. Groetjes en graag tot een volgende keer.