Garden Route - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Garden Route - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Garden Route

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

De snelste weg naar Plettenberg Bay, waar we 3 nachten wilden blijven gaat over de snelweg. Wij hebben een alternatieve route via Caledon, Swellendam (waar de meest gefotografeerde kathedraal van Zuid Afrika staat) en via route 62 naar Ladysmith en Oudtshoorn gekozen. Het duurde wat langer maar dan kreeg je ook wat. Over de hemel en aarde weg met vele wijngaarden, langs de voorsteden (townships) van Swellendam, vandaar door de kleine Karoo {savanne) naar Oudtshoorn, de route 62 volgend door kloven en over bergpassen en weer naar de kust via de Garden Route naar Plettenberg Bay. We hadden het er graag voor over.

We overnachtten in een vakantiepark, een appartement met alle comfort (restaurant op loopafstand), en na een ontbijt in het restaurant gingen we wandelen op de Robberg national park.

Robberg of Cape Seal doet zijn naam eer aan. Na een half uurtje wandelen keken we vanaf een hoge rots boven de zee zo op groepen zeeleeuwen die op de rotsen lagen te zonnen en in de zee aan het spelen waren. Het pad voerde langs de kust, soms vlak langs de ruwe zee, soms via rotsen weer omhoog. Het was een uitdagende hike van wel 7 uur en ondanks de spierpijn erg de moeite waard.

Storms River Mouth was op de volgende dag een bezoek waard. Ook hiervoor kozen we weer een alternatieve route door het Tsitsikamma park. Daar doet de tuin route zijn naam eer aan. Niet dat er tuinen zijn maar de natuurlijke begroeiing is als een tuin met veel kleurige struiken en grote bomen. Niet overal want ook hier is veel oerwoud verdwenen en vervangen door productie dennen. Gelukkig waren die kleine weggetjes nog omzoomt met oude bomen en kleurige struiken. De Bloukrans pass was erg leuk. Aan het einde ervan bleek de weg gesloten te zijn maar wij met onze 4x4 konden er toch doorheen en kwamen zo bij de Storms River Mouth aan.

Ook hier weer een hike naar een waterval gemaakt. Dat was eigenlijk meer van het zelfde. Weer 4 uur klimmen en klauteren langs de oceaan, wel mooi hoor maar weer vermoeiend. Over de Stormsrivier monding is een hangbrug gespannen. Ook dat was een mooie wandeling en een afsluiting van ons verblijf aan de Garden Route. Ook hier zou je wel een lange vakantie kunnen houden maar ja, wij willen vooruit.

Morgen maken we in twee dagen de oversteek naar de Drakensbergen.

Groetjes Peter en Mieke

• 19 Oktober 2019 - 10:07

Nettie:

Hallo Bergjes en Huufkes,
    Dat ziet er prachtig uit allemaal, wat een geweldige plaatjes! Maar goed dat jullie niet wachten met deze reis totdat je ook 75 bent want dan zou je zo'n wandeltocht niet meer maken (of toch wel?).
    Hoe dan ook : heel veel reis- en ander plezier en wees voorzichtig!
    Groetjes
    Nettie

• 19 Oktober 2019 - 10:42

Liesbeth:

Leuk om te lezen! Dit is het deel waar wij ook zijn geweest, ik herinner me die hangbrug nog. Veel plezier!

• 19 Oktober 2019 - 11:17

Pepijn:

Vandaar al die wijn drink fotos. Het wijn gebied van Zuid-Afrika!

Mooie fotos hoor. Flink actief zie ik we.