Back to Nature - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Back to Nature - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Back to Nature

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

26 Mei 2018 | Indonesië, Bukit Lewang

Back to Nature,

Dit is het guesthouse waar wij de eerste 4 nachten verblijven en het klopt helemaal. Wat een prachtige plek midden in de jungle. Om er te komen kostte wel veel tijd. Na een lange vliegreis naar Medan, daarna 5 uur rijden met hobbelen en schudden naar Bukit Lawang en dan nog 45 minuten lopen naar Back to Nature. Wij waren helemaal kapot. Je kunt er ook alleen maar te voet komen maar het is wel een prachtige wandeling. Gelukkig hoefden wij onze rugzakken niet zelf te dragen, ze kwamen ons netjes ophalen in het dorp. Via een glibberig pad zagen we uiteindelijk ons guesthouse liggen. Wij waren de enige gasten en werden helemaal in de watten gelegd, ze deden er alles aan om het ons helemaal naar de zin te maken en met succes! Het was de lange reis meer dan waard.

En dan te bedenken dat de eigenaar het helemaal zelf heeft gebouwd en dat al het bouwmateriaal ook te voet over datzelfde pad aangeleverd moest worden. Hij is nu een tweede huis aan het bouwen en telkens als er iemand naar het dorp moet, brengt die weer een zware rugzak mee terug.
De eigenaar heeft 10 jaar in Nederland gewoond waar hij vrouw en kinderen had maar werd zo gestrest in Nederland dat hij weer ’Back to nature’ wou. Hij spreekt dus een aardig woordje Nederlands.
De eerste dag hebben we lekker relaxed en zijn we naar het dorp gelopen. Drie kwartier heen en drie kwartier terug. De eigenaar heeft ons uitgelegd over de palmolie industrie die hele stukken oerwoud kappen om palmen te planten. Dit is funest voor de natuur en het klimaat en iedereen is ertegen behalve diegene die er veel geld mee verdienen. Daarom heeft de eigenaar een heel stuk jungle gekocht zodat daar niemand aan kan komen.

Woensdag en donderdag hebben wij een trekking met 1 overnachting in de jungle gemaakt om orang oetans te spotten met 2 gidsen. Het was een ontzettend zware en hete tocht met veel klimmen en dalen. De hele tijd gutst het zweet van je lijf en waren we kletsnat. Gebruik van handen en voeten was vaak nodig met houvast aan wortels van bomen of lianen. Het was zeer de moeite waard. De eerste orang oetan die we zagen heel hoog in de boom was al geweldig maar we hebben er uiteindelijk zoveel gezien en ook heel erg dichtbij dat het soms gevaarlijk werd. Dan moesten we snel weg. Na 7 uur lopen en kijken kwamen we bij de overnachting aan bij een stroompje. Een basiskamp met overkappingen waar dan matrasjes lagen met een klamboe. Wij mochten heerlijk relaxen, zwemmen en thee drinken en ondertussen werd er gekookt. Het was allemaal ontzettend goed verzorgd, ook onderweg.

De volgende dag weer onderweg waar we zo ontzettend veel verschillende apen hebben gezien. We kwamen een ander stel tegen en die hadden er maar eentje op afstand gezien. Wij hebben echt geluk gehad. De gidsen legden ook van alles uit b.v. over de limoenmieren. Hele grote mieren die als ze je steken limoenvocht achterlaten en dat kun je drinken. Maar ze stinken naar ammoniak. Ze wisten ook veel over planten en de genezende krachten ervan, was erg interessant. Door eerst een snelstromende rivier over te steken waren wij rond 15.00 uur weer terug. Daarna nog lekker in diezelfde rivier gezwommen, onze vieze stink kleding laten wassen en uitrusten van de zware maar mooie tocht. Als ik dit van te voren had geweten dat het zo zou zijn, had ik het niet aangedurfd. Maar ik ben wel trots dat ik het gedaan heb. ’s Avonds onder het genot van een biertje naar de heftige regen- en onweersbuien gekeken.

De volgende hebben we afscheid genomen van Atjah, Arih en Agung en nu zijn we alweer in Berastagi. Maar volgende keer meer.

Groetjes Mieke en Peter

• 26 Mei 2018 - 19:49

Pepijn:

Zeg dat wel “back to nature”.

Erg mooie locatie daar. Wat mooo dat je in een open hut slaapt! Alleen een klamboe.

• 26 Mei 2018 - 20:57

Tiny En Maria:

Hallo Peter en Mieke, jullie mogen inderdaad trost zijn op jezelf na zo een heftige wandeltocht. Daar was de Ardennen niks bij . Maar zeker de moeite waard zo te zien aan de mooie plaatjes. Geniet van alles, groetjes Tiny en Maria.

• 27 Mei 2018 - 19:52

Jan En Christien:

Wow, héél mooi die natuur! Zo wat een onderneming om apen te spotten!! Maar.......................zeker de moeite waard. Die orang oetan kijkt echt recht in de camera alsof hij zit te poseren en hij is echt mooi!!
    Jullie hebben op deze manier je eigen boothcamp :) Op naar het volgende avontuur. Geniet er van.
    Groetjes van Jan en Christien.

• 27 Mei 2018 - 21:21

Wim En Mieke:

Hallo Peter en Mieke
    Wat een indrukwekkende start van jullie vakantie. Foto's van de mooie natuur en zoals we inmiddels gewend zijn weer een prachtig verhaal.
    Veel plezier en wij kijken uit naar het volgende hoofdstuk.

Groetjes Wim en Mieke

• 28 Mei 2018 - 09:37

Sebastian:

Wat mooi die wilde Oerangs, en gaaf in zo'n open hut! Echt midden in de Jungle :-) En wat een mooie plek zeg...

x Sebastian

• 28 Mei 2018 - 10:38

Rinie En Silvie:

Awesome zeggen we dan... dit is die vermoeiende reis wel waard!
    Gaaf zeg en wat bijzonder om zo de apen in hun eigen habitat te ontmoeten!
    Geniet er lekker van!

groetjes
    Rinie en Silvie

• 28 Mei 2018 - 10:56

Gerry Van De Laar:

Hoi Peter en Mieke
    Wat een geweldige mooie tocht hebben jullie gemaakt. Maar goed dat je alles van te voren niet weet, want dan had je heel veel moois gemist.
    Geniet en heel veel plezier. Wij blijven jullie volgen
    Groetjes Gerry en Mari

• 28 Mei 2018 - 12:37

Maria:

Een geweldige eerste etappe. Wat zullen jullie genieten, heerlijk.
    Benieuwd naar de volgende verhalen!

• 28 Mei 2018 - 12:37

Maria:

Een geweldige eerste etappe. Wat zullen jullie genieten, heerlijk.
    Benieuwd naar de volgende verhalen!

• 28 Mei 2018 - 14:36

Sandra:

Wat een droomplek ! Het is goed als je niet alles van te voren weet want dan zou je inderdaad zo'n mooie plek kunnen overslaan !

• 28 Mei 2018 - 16:37

Ans:

Peter en Mieke
    Wat een geweldig avontuur wat een belevenis.
    Mooie foto,s ook.
    Wij blijven jullie volgen!
    Groetjes Hein en Ans

• 28 Mei 2018 - 17:29

Dorien:

Het blijft altijd leuk om jullie verhalen te lezen en de foto’s te kijken. Ik vond die foto van de 2apen ook leuk, maar van die orang oetan is toch wel heel mooi. Veel plezier en we wachten weer op jullie volgend verslag.
    Groetjes Kees en Dorien

• 28 Mei 2018 - 19:49

Pieter Van De Schans:

Prachtig avontuur. Inspannend maar erg de moeite waard. Mooie foto's ook! Wij zijn benieuwd naar vervolg van julie reis. Groet, Pieter en Wil.

• 29 Mei 2018 - 18:58

Wilma Heurkens :

Prachtige reis en vol avontuur Gr Wilma en Hans

• 29 Mei 2018 - 20:11

Nettie Van Der Venne:

Dus al meteen wat grenzen verlegd: klinkt erg spannend - en vermoeiend - .
    Ik doe het jullie niet na. Maar het zal een erg voldaan gevoel geven als het lukt.
    En het levert ook nog eens erg mooie foto's op!
    OP naar jullie volgende verhaal1
    Liefs van je zus uit Schaijk

• 30 Mei 2018 - 09:34

Jo:

Gelukkig is er bootcamp zodat je prepared bent!

• 07 Juni 2018 - 23:49

Annie H:

Sorry voor mijn late reactie, ja ook hier zijn wij druk bezig en met deze temperaturen gutst ook hier het zweet van onze lijven en zijn wij kletsnat. Maar wat een respect heb ik voor jullie dat je dit jezelf aandoet allemaal. Ik lees en bekijk de foto,s met veel plezier als ik in de tuin uitrust van al mijn inspanningen daar. Zeg, wisten jullie dat er alleen al in je voeten 250.000 zweetkliertjes zitten die een kwart liter zweet produceren per dag. Ben eigenlijk wel benieuwd of die apen daar ook last van hebben ???