Draken - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Draken - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Draken

Door: Peter en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

24 Juni 2018 | Indonesië, Labuhanbajo

Hoi,

nou hebben we al een paar keer geschreven dat we zo weinig toeristen ontmoeten en we dachten dat Flores daarop geen uitzondering zou zijn. Dat is dus niet zo, in Riung waren al meer toeristen maar in Labuan Bajo zijn er honderden. (Volgens onze taxichauffeur waren Arjen Robben en familie een dag voor ons aangekomen). En die komen allemaal voor de Komodovaranen (prehistorisch aandoende hagedissen tot wel 3 meter lang en 150 kg zwaar) en vooral de jongere reizigers zijn hier ook om te duiken. Wij wilden dat eigenlijk ook maar toch maar van af gezien omdat je met snorkelen al zoveel moois ziet en het kost een paar centen.

Van verschillende mensen hadden we gehoord dat het Komodo-eiland erg tegenvalt en dat je beter naar Rinca-eiland kunt gaan. Hier kun je alleen met een privéboot naar toe en dat is ook weer erg duur. Of je moet mensen vinden die meegaan, dan deel je de kosten. Wij konden niemand gevonden krijgen dus toch maar voor Komodo gekozen. Dat hadden we inderdaad beter niet kunnen doen, wat een teleurstelling. Je zit met 12 man op een boot en er varen tientallen boten, met hetzelfde programma, tegelijk weg. Het programma was veelbelovend: Padar uitzichtpunt in 1 uur tijd op en neer, wat wel een mooi uitzicht was. Een wandeling op Komodo om de dragons (varanen) te spotten, snorkelen bij het roze strand en snorkelen bij een manta snorkelplek. Er zijn 3 wandelingen op Komodo, de korte, middel- en lange wandeling. Ons was beloofd dat je met je groep kon kiezen maar dit was helemaal niet zo. We mochten alleen de korte doen en Peter was hier nogal kwaad over geworden, waar de meeste het wel mee eens waren. Je reist zo ver hiervoor en dan kun je zelf niet kiezen. Later heeft hij wel zijn excuses aangeboden want de gids kan hier ook niets aan doen. Voor de korte wandeling loop je over een pad alsof je in een dierentuin loopt, (de lange wandeling ging door de wildernis). Aan een voorgaande groep mensen kon je zien waar een varaan lag te luieren, die eruit zag of hij was leeggelopen. Uiteindelijke hebben we er toch een paar een beetje ‘in het wild’ gezien. Het roze strand was niet roze, wat niet erg was, maar het snorkelen viel tegen omdat de stroming heel sterk was en je bijna overvaren werd door andere boten. De manta’s hebben we niet gezien wat ook niet zo gek is omdat al die boten daar varen. Dus al met al viel het inderdaad tegen.

Na een rustig dagje aan het strand hebben we alsnog besloten om een privéboot te huren en naar het Rinca-eiland te gaan. Dat heeft het bezoek aan de Komodo’s toch nog erg mooi gemaakt. De boottocht er naar toe was ontspannend want we hadden elk een luie bank waarvan we de vele eilanden konden zien. Op het Rinca-eiland waren maar enkele bezoekers (volgens de gids was Arjen Robben er 2 dagen geleden ook geweest) en de varanen waren levendig en actief. Voor eentje moesten we zelfs weg lopen omdat ie gevaarlijk dichtbij kwam. Het deed ons het Komodo-eiland debacle bijna vergeten. Na het zien van de varanen zijn we naar een snorkelplek gevaren waarvan de gids zei dat die mooi zou zijn. Dat was ook zo, een groot gebied met koralen in vele kleuren en allerlei vissen in nog meer kleuren. Ook dat was weer veel beter en mooier dan op de eerste dag.

Wat waren wij blij dat we voor de privéboot hadden gekozen. Zo zie je maar dat je de adviezen van de andere reizigers gerust kunt aannemen en dat je niet te vlug moet kiezen voor de gemakkelijkste weg die de touroperators je aanbieden. Al met al hebben we het Unesco wereld erfgoed ‘Nationaal Park Komodo’ uitgebreid gezien en we hebben ervan genoten. Arjen Robben hebben we trouwens zelf niet gezien!

Liefs van Peter en Mieke

• 25 Juni 2018 - 06:28

Sebastian:

De draken zijn verzonden, ik herhaal, de draken zijn verzonden.

Sebastian :)

• 25 Juni 2018 - 06:58

Nettie:

Gelukkige dat het toch nog goed kwam: met de draken en het verhaal.
    Prachtige foto's. Goed reisverslag.
    Veel plezier nog op Bali.
    Liefs
    Nettie

• 25 Juni 2018 - 17:34

Dorien:

Super mooie foto’s

• 25 Juni 2018 - 18:02

Jan En Christien.:

Hoi Peter en Mieke,
    Héél slim dat jullie toch die privéboot hebben geboekt! Jullie hebben waar voor je geld gekregen en anders was de herinnering aan Komodovaranen gereduceerd tot een leeggelopen exemplaar :) Mooi om het filmpje te zien want dan zie je de kolos echt lopen zoals jullie het gezien hebben. Jeetje wat een grote beesten.
    Lekker genoten van het mooie strand en het snorkelen: prachtig!De foto van Peter met het uitzicht op
    Padar eiland is geweldig. Jullie hebben weer veel moois gezien!!!
    Groetjes van de van Rooijkes.

• 26 Juni 2018 - 10:24

Pieter:

Zo zie je maar weer: Nooit met de massa meelopen. Prachtige ervaring daar op Rinca, jullie krijgen waar voor je geld! Nog mooie dagen op Bali en goede terugreis.
    Groet, Pieter en Wil.

• 02 Juli 2018 - 04:13

Rieky En Jo:

Wat goed dat jullie toch nog die privetocht hebben geboekt. Daardoor hebben jullie alsnog kunnen genieten ...en wij weer van jullie verhaal