Baba Peter en Mama Mieke - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Baba Peter en Mama Mieke - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Baba Peter en Mama Mieke

Door: Peter en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

11 November 2012 | Vietnam, Hoi An

Terwijl we wachten tot de bui over is, even een korte up date.

De scooterrit naar het Nationaal Park was weer prachtig. We reden door het Karstgebergte, rijstvelden, garnalenvissers, vrouwen die tot hun nek in het water aan het waden zijn met een visnet (Sebastian, dit is pas vissen), tempeltjes e.d. In het park zelf zijn we in in apenopvangcentrum geweest. Daar proberen ze de met uitsterven bedreigde apen weer op peil te brengen. Nog een trekking gedaan door het oerwoud om daar de 1000-jarige boom van Vietnam te zien en een prehistorische grot ingegaan waar we helemaal alleen waren. Erg apart.
Op de terugweg van het park zijn we bij een gigantische grote nieuwe (2006) pagode geweest. Die besloeg een oppervlakte van ong. 1 x 1 km. met ontelbare boeddha's. Erg indrukwekkend.

's Avonds met de nachtbus naar Hue waar we om 8.00 uur aankwamen. Dezelfde dag door de Keizerlijke citadel gewandeld met de verboden stad waar nog woningen van de Keizerlijke familie's te zien waren. De volgende dag weer met scooters en gids naar een keizerlijk graf en weer een pagode. In dat graf was maar 1 keizer begraven en dat was zo enorm groot, daar kan ons Koningshuis nog een puntje aanzuigen.

's Middags met de bus naar Hoi Ann waar we rond 18.00 uur arriveerde. Omdat wij het even wat rustig aan wilde doen, hebben we ons treinticket (wat we in Hue al geboekt hadden) omgeboekt in een vliegticket voor vanavond 22.00 uur om dan komen we om 23.00 in Saigon aan. Anders hadden we gisteren al weer om 21.00 uur moeten vertrekken voor een 20-urige treinreis. In plaats daarvan hebben we gisteren een heerlijk dagje op het strand van Hoi An doorgebracht. We zijn nu allebei zo rood als een kreeft!!
's Avonds naar het centrum van Hoi An waar op zaterdagavond alleen voetgangers in mogen en alle verlichting uit gaat en met duizenden lampionnen verlicht wordt. Dit zag er ontzettend gezellig en sprookjesachtig uit. Dit was een heerlijk relaxed dagje, net wat wij even nodig hadden.

Nog een paar grappige dingetjes: in Hue kwamen we in een eettentje dat gerund wordt door doofstomme mensen. Die maakte met een showtje de bierflessen open. Dit is een plankje met schroef en moertje, ter plekke gemaakt, en iedere bezoeker kreeg zo'n flesopener met het adres erop. Het is de bedoeling dat wij een foto van onszelf maken in Nederland en die opsturen naar dat adres. Ze hadden hele fotoboeken vol van mensen over de hele wereld waar ze ontzettend trots op zijn.

In een ander eettentje gingen wij aan tafel zitten waar een verschrompeld oud omaatje naast mij op 2 harde stoelen lag te slapen. Toen wij gingen zitten werd oma door de dochter weggejaagd. Och erm.

Op het strand een verkoopster (zoals overal) die ons weer iets aan wilde smeren en waar wij deze keer ook ingetrapt zijn, want ze was zo grappig. Where you from, what's your name, do you have children. Uiteindelijk hebben we toch iets gekocht en steeds als ze weer voorbij kwam riep ze: ha baba Peter en mama Mieke.

Wat verder nog opvalt is dat het verschil tussen Noord- en Zuid Vietnam heel groot is, het is meer verwesterd en de gebouwen zijn al veel moderner. Wat niet wegneemt dat de straattaferelen wel hetzelfde blijven. Het ziet er allemaal wat netter uit.

En in heel Vietnam zie je heel veel smalle hoge huizen. Nu blijkt dat als men een huis bouwt van meer dan 3 meter breed dat ze dan veel belasting moeten betalen. Dus ook als er plek genoeg is zoals op het platteland, zie je van die hele smalle, 3 verdiepingen tellende huizen. De voorkant ziet er dan mooi uit maar de zijkanten zijn een groot stuk grijs beton vaak zonder ramen.

Het Nokiagehalte in de lokale bussen ligt heel hoog en hier zijn het vooral de mannen die ontzettend hard schreeuwen in dat ding. Dat is ook niet raar want ze houden de achterkant tegen het oor:)

Als je wat langer aan het reizen bent is het ook leuk dat je steeds dezelfde reizigers weer tegenkomt. Dat geeft een vertrouwd gevoel.
Ook een Israelisch gepensioneerd stel, zoals Peter nu ook gaat worden, dat ons als advies meegaf: this is the time of your life, enjoy it, don't worry and be happy. En zo is het maar net.

Nog even ter informatie: 27.000 Vietnamese dong is 1 euro en 21.000 dong is 1 dollar. Een pilsje kost 3000 dong dat is dus 11 eurocent.

Het is nu weer droog en warm dus gaan we het oude Hoi An bekijken en
vanavond vliegen we naar Saigon.

Liefs Peter en Mieke

PS: Als je de foto's zonder pop-ups wilt bekijken, kun je het beste het linkerpijltje gebruiken. Dus van achter naar voren.

• 11 November 2012 - 07:31

Nettie:

Hey Baba and Mama!
    Zo jullie beginnen haast te krijgen: wat jammer, want Hoi An is een heel gezellig stadje. En je mist My Son!
    Maar goed, ook jullie moeten keuzes maken en alles zien kan toch niet. Ben erg benieuwd naar je algemeen oordeel over Vietnam en de vergelijking (voor zover mogelijk) met je vorige reis.
    Tot zover klinkt het als weer een heel bijzondere ervaring.
    Geniet ervan want de tijd gaat altijd te snel!
    PS Het is zondagmorgen 7 uur en ik ga straks zwemmen in Grave, vrijdag heb ik mijn visum opgehaald in Den Haag samen met Sandra en Sllvie.
    Liefs
    Nettie

• 12 November 2012 - 00:29

Moniek En Joost:

Baba & mama
    Iedere keer weer leuk die reis verslagen.
    Geniet ervan want het is inderdaad zo voorbij!
    Wat een geluk dat het weer nu ook heel goed is.
    Dus geniet nog van al het moois, ik hoorde van pepijn & sebas dat Cambodja misschien ook nog op de planning ligt! Angkor waht, ook super mooi maar voor
    nu genieten van HCMC.
    Enjoy....

• 12 November 2012 - 21:58

Koos En Annie:

Ha bP en mM,

Het was een flinke bui denk ik, daar het even duurde voordat ik het verhaal weer helemaal gelezen had.
    Maar altijd weer leuk die avonturen van jullie.

Maar wisten jullie dat;
    - Er in nederland 3,9 miljoen koeien zijn
    - Daarvan 1,5 miljoen melkgevend zijn
    - Een koe in de wei per dag 60-80 kilo gras eet
    - Een koe voldoende heeft heeft aan 20 minuten slaap in 24 uur
    - Een koe tussen de 70 en 100 liter water drinkt per dag
    - Een koe geen boventanden heeft
    - Een koe ongeveer 52 kilo poept per dag

Het is van belang dat jullie ook een beetje op de hoogte blijven van wat er allemaal in Nederland is.
    Nou, tot de volgende keer maar weer.

Groetjes oK en oA

• 13 November 2012 - 09:07

Peter En Mieke:

Hey opa Koos en oma Annie,
    Wij nemen aan dat jullie weer opa en oma zijn geworden. Wat is het geworden, een kleinzoon of kleindochter en is alles goed gegaan? Proficiat met deze nieuwe aanwinst.
    Groetjes Peter en Mieke

• 13 November 2012 - 16:59

Maria De Meijer:

Hoi Peter en Mieke,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen.
    Geniet er nog van.
    Groetjes

• 14 November 2012 - 12:16

Wim En Mieke:

Een tomeloze energie hebben jullie als wij die prachtige verhalen lezen . Dat dagje strand hadden jullie wel verdiend en dat een biertje 11 cent kost had ik inmiddels wel begrepen, want na een beetje rekenwerk kwam ik op een waarde van 1 dong= 0,0000377 eur. Een goede reis verder.