In een wip en een flip - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu In een wip en een flip - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

In een wip en een flip

Door: Peter en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

06 November 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Hoi allemaal,

Wij zijn inmiddels in Ninh Binh beland, 100 km ten zuiden van Hanoi.
Na ons laatste verslag zijn we een trekking van 2 dagen gaan doen met overnachting in een homestay. Wij waren de eerste dag met meerdere mensen die 1 dag gingen wandelen, waaronder Marjolein uit Nederland, de 2de dag bleven wij met z'n drieen over, Ilse uit Belgie en Peter en ik en de gids natuurlijk. Maar uiteindelijk liepen we met veel meer want wij werden begeleid door verschillende mensen van de Hmong-stam. Ilse was ontzettend leuk en gezellig en kon heel erg tetteren, zoals ze zelf ook zegt (ze deed ons erg aan jou denken Dorien:) Hier nog wat Belgische uitspraken: 'In een wip en een flip' betekent 'In een vloek en een zucht', een klekske is een pet en een frekske is een jas. Prachtig taaltje.

De eerste dag viel wat tegen omdat het nogal commercieel was maar de tweede dag maakte alles goed. We liepen door verschillende dorpjes door de rijstvelden, een bamboebos, waterval en dit met veel klimmen en dalen. Daarbij werd ik steeds aan de hand gehouden door een moeder met haar dochter want het was soms erg glibberig. En zij lopen gewoon op badslippers of het niets is. 's Avonds bij de overnachting kwam er nog een gezin met 2 kinderen uit Zweden bij.
De gids met de mensen die daar woonden hebben op een houtvuurtje een heel uitgebreid diner voor ons gekookt. Je snapt er niets van hoe ze dit voor elkaar krijgen.
Na het eten werden we binnen uitgenodigd om 'White wine' of te wel 'Happy Water' te komen drinken, een eigen gebrouwen zeer sterk drankje. Bij elk glaasje was het 'Bottoms up' en daarna werden, ook na elk glaasje, de handen geschud. Het werd een erg gezellig avondje en onze gids was ontzettend dronken geworden. Peter en Ola, de Zweed, hebben in het begin nog aardig bij kunnen houden maar moesten het uiteindelijk toch opgeven.
De volgende dag waren wij rond 14.00 uur weer terug in Sapa waar we nog maar een keer de markt bekeken hebben, dit blijft leuk, en nog een heerlijke voetmassage gehad.
Wij wilden eigenlijk die zelfde dag nog naar Bac Ha, zodat we 's morgens vroeg op de zondagmarkt konden zijn. Helaas gingen er geen bussen meer. Dit ligt er 110 km vandaan maar de weg is zo slecht dat je daar ongeveer 4 uur voor uit moet trekken. Toen hebben we maar een toer geboekt naar Bac Ha samen met Ilse, Marjolein en Marieke (zij sliep in hetzelfde guesthouse als wij) met vertrek op zondagochtend.

Een heel levendige markt waar zo ontzettend veel te zien is en te koop is. Hier komen alle stammen bij elkaar om hun inkopen te doen tot en met varkens, kippen, honden, poesjes en buffalo's toe. Heel zielig om te zien al die beesten in kooien of met vastgebonden achterpoten.

Na de markt zijn we weer met de bus teruggegaan en in Lao Cai afgezet om met de nachttrein naar Hanoi te gaan. Hier kwamen we 's ochtends om 7 uur weer aan. Even ontbeten en opgefrist in een backpackers hostel en weer meteen door met de lokale bus naar Ninh Bihn.
Hier zijn we gisteren rond 12.00 uur aangekomen, hotel gezocht, beter gezegd zij vinden ons, gedoucht, en nog een rondje van 25 km gefietst naar wat tempeltjes. Vanmorgen eindelijk weer eens heerlijk uitgeslapen tot maar liefst 8.30 uur.

Vandaag hebben we een rustig dagje rondgefietst. Eerst door het vrij rustige stadje en daarna naar Tam Coc 12 km verderop, waar we een boottocht hebben gemaakt door wat ze noemen: de Halong Bay van het land. De bootjes werden geroeid door vrouwen die met hun voeten de peddels bedienden en dit 1,5 uur lang. Weer prachtige en heel serene uitzichten en onder grotten door gevaren, was lekker ontspannen. Daarna zijn we daar zelf nog gaan fietsen, het was een heel rustige omgeving en die heb je maar heel weinig in Vietnam, meestal is het lawaaiig en druk.

Morgen gaan we het oudste Nationale Park van Vietnam, Cuc Phuong bezoeken op 2 scooters met een privegids hier van het hotel en om 20.00 uur met de nachtbus weer vertrekken naar Hue.
We hebben het er maar druk mee.

Wist je dat:
- er in Hanoi 8 miljoen mensen wonen,
- er in Hanoi 6 miljoen scooters rijden,
- die ook allemaal een claxon hebben,
- ze die ook allemaal vaak gebruiken.

Liefs Peter en Mieke

• 06 November 2012 - 17:06

Antoon Van Dongen:

Hallo Peter en Mieke,

Ik heb ale reisverslagen gelezen en ook alle foto's gezien die bij de reisverhalen staan, als ik de verhalen lees genieten jullie vollop en jullie hebben ook al van alles mee gemaakt kortom een boeiende reis ik ben benieuwd naar het vervolg ook de volgende reisverslagen ga ik weer lezen evenals de foto's bekijken

Hat was een geweldig feest op 28 oktober bijna iedereen die ik uitgenodigd had waren gekomen zo'n 62 personen de eerste gasten waren er om 14:45 uur en de laatste gasten gingen om 00:1 uur sávonds.
    Als jullie terug zijn van jullie intersante en boeiende reis en wij jullie verhalen gehoord hebben en de fotos hebben gezien zal ik de foto's laten zien die tijdens mijn feest zijn genomen.

Ik wens jullie nog een hele fijne en mooie reis toe.

Gr Antoon

• 07 November 2012 - 01:38

Wim En Mieke:

Hoi vakantiegangers.

We hebben jullie verslag weer met veel plezier gelezen.
    Ook de foto's zijn echt schitterend en het geeft een goed beeld van wat jullie daar samen beleven.

Goeie reis morgen en...op naar Hue.!

We horen het wel weer. Groetjes Wim en Mieke

• 07 November 2012 - 08:42

Nettie:

Hoi Miek en Peter,
    Leuk verslag weer, mooie foto's. Jullie maken weer heel speciale dingen mee. Maar jullie gaan Ankor Wat niet halen als jullie nu pas in Hue zijn! Dus je zal nog een keer terug moeten, maar da's natuurlijk geen straf.
    PS. De site is heel erg in het nadeel veranderd. Al jullie bezoekers worden getrakteerd op een vervelende pop-up van de douane (geen ivoor meenemen): ik zal even mijn beklag toen bij Erik van waarbenjij.nu
    Liefs en Take Care!!

• 07 November 2012 - 13:20

Maria De Meijer:

Hoi hoi,
    Weer schitterende foto's. Ik ben helemaal weg van hun kleding. En trouwens ook van jullie reis.
    IK WIL OOK!!
    Groetjes Maria

• 07 November 2012 - 13:31

Koos En Annie:

Ja daar zijn wij weer.
    Wij zijn blij dat Nettie iets aan die vervelende pop -up probeert te doen, want dat beperkt inderdaad enorm.
    Maar nu naar jullie, het is mij gelukt om de foto's te bekijken en ze zijn zeer de moeite waart.
    Wat een prachtige natuur daar. Het zijn wel twee uiterste want bij de foto's van de markt en binnenstad krijg ik het benauwd, dat zou niks voor mij zijn. Na de eerdere poging mag ik hopen dat Peter achteropgaat bij de gids tijdens het uitstapje met de scooters, voordat er un freet aksedent gebeurt.
    Uitleg is hier niet nodig (denk ik)
    Nog een prettige voortzetting van jullie reis en op naar het volgende verslag

pssst. hebben ze daar ook oordoppen dan ???

• 07 November 2012 - 21:19

Sil:

hey peter en mieke,

leuk om jullie zo te volgen !! komt weer wat hoger om mijn verlanglijstje !
    dus peter..... aan jou de taak om iedere woensdag tijdens het lopen enthousiast verhalen te blijven vertellen........tot dat t ticket binnen is ;-)

groetjes en geniet er nog van !

Sil

ps. ..... weer n halve pot koffie over .....