Terug in ons koude kikkerlandje - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Terug in ons koude kikkerlandje - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Terug in ons koude kikkerlandje

Door: Peter en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

25 November 2012 | Nederland, Zeeland

Hoi allemaal,

Dit wordt alweer ons laatste verslag, wat is de tijd omgevlogen.

Zoals wij vorige keer al vertelden zouden we nog een oude tempel bezoeken in HCMC. Dit was wel heel luguber want er was net iemand overleden en de familie was daar om te rouwen. Ze hadden allemaal witte papieren gewaden aan. Ook was daar een grote ruimte waar langs de muren achter glas allemaal urnen stonden met de namen van de overleden mensen erop. Wij hadden het idee dat we op een ongelegen moment kwamen maar het was een openbare tempel en de mensen waren toch wel vriendelijk tegen ons.

's Middags hebben we nog een massage gehad van een blinde masseuse, ook een hele vreemde gewaarwording.Onze laatste dag in Vietnam was een aparte dag geworden. 's Avonds om 21.30 uur zijn we naar Bangkok gevlogen waar we om 1.00 uur 's nachts in ons guesthouse aankwamen. Dit hadden we wel van te voren geboekt en het was hetzelfde guesthouse (New Siam) waar ik met mijn zus Nettie 2 jaar geleden ook heb gelogeerd.
Het eerste wat opviel was dat het zo rustig was in Bangkok terwijl ik het 2 jaar geleden zo ontzettend druk en hectisch vond. Dit zegt genoeg over de drukte en herrie in Vietnam.

De eerste dag hebben we het grote paleis bezocht. Het werd in 1867 gebouwd en het beslaat 219 hectare. Binnen de omheining vind je het paleis zelf, bijgebouwen en een verzameling aan tempels waaronder de Wat Phra Kaeo, de bekendste boeddhistische tempel van Thailand. Hij werd gebouwd om er de Smaragden Boeddha (die eigenlijk van jade is) in onder te brengen. Hij is maar 60 cm. groot en staat op een zuil van 10 meter hoog dus je ziet het niet zo goed. Maar de gebouwen en tempels die er staan zijn echt prachtig en heel kleurrijk. Uiteindelijk zijn we er lang gebleven want er brak een geweldige onweersbui los die 1,5 uur aanhield en het viel er met bakken tegelijk uit. Daarna hebben we hele mooie foto's kunnen maken omdat de lucht heel donker was en de zon scheen mooi in die gouden stoepa's.
Daarna dachten wij ons mooi terug te kunnen laten brengen met een tuktuk maar die willen niet eens meer rijden als het korter dan 2 km is. Dan denken jullie, die kun je gemakkelijk lopen, wat natuurlijk ook zo is, ware het niet dat het 35 graden is met een luchtvochtigheid van 90%. Nou dan loop je niet zo graag meer na een lange dag, maar helaas zat er toch niets anders op. Na een dutje en een koele douche was het leed weer gauw geleden en zijn we 's avonds naar het gezellige Khao San Road gegaan.
Dit wordt helemaal in beslag genomen door restaurants, disco's, verkopers, eetkarretjes en een mix van lokale mensen die van alles proberen te verkopen tot hippies en een varia aan toeristen. Het is heerlijk om hier op een terrasje zitten en een biertje te drinken en dan mensen kijken. Een zeer kleurrijk geheel.

De volgende dag naar de amulettenmarkt waar in hele smalle steegjes allemaal kraampjes staan waar wel honderdduizend boeddha's worden verkocht van hele grote tot hele kleine. Hier zie je veel kopers met een loep rondlopen om de echtheid van materialen te controleren. Daarna met de ferry naar de overkant van de rivier naar Wat Arun en Wat Pho, weer 2 mooie tempels. Hier ben ik 2 jaar geleden ook geweest maar het is leuk dit nu met Peter te delen. In Wat Pho is ook de beste massageschool van Thailand gevestigd die wij ook maar weer uitgeprobeerd hebben. Wij moeten zeggen, je wordt er hard aangepakt maar je komt er als herboren uit.
's Avonds lekker gegeten bij een eettentje op straat in Banglampoo en ons weer onder laten dompelen in het straatgewoel.

En dan de laatste dag, we hadden de taxi om 16.00 uur besteld (19.00 uur gingen we vliegen) dus hadden we nog tijd om 's morgens met de ferry naar de groenten- fruitmarkt te gaan. Dit is een soort groothandel waar de restaurants hun inkopen op scooters komen doen. Je kijkt je ogen uit van wat er allemaal te koop is. Wij hebben deze hele vakantie ook ontzettend veel lekker en exotisch fruit gegeten.

Om 14.00 uur terug in guesthouse, nog even gedoucht en wat gegeten en ons voorbereiden op de terugreis. Die is heel goed verlopen en vrijdagochtend om 9.30 uur stonden we alweer in Oss op het station waar onze Kees ons kwam ophalen.

Nu zijn we inmiddels alweer 2 dagen thuis en hoewel het erg fijn is om Sebastian en Pepijn weer te zien valt het nog niet mee. Het is hier zo koud, grijs, nat en stil dat we een echte kater hebben. Maar gelukkig hebben we de foto's nog en zullen nog vaak met veel plezier aan deze vakantie terugdenken.

Graag willen wij iedereen nog bedanken voor de leuke en lieve reacties.
Liefs Peter en Mieke

• 26 November 2012 - 07:41

Nettie:

En tot de volgende reis dan maar weer want ik neem aan dat jullie de smaak nu goed te pakken hebben.

Fijn dat jullie weer terug zijn.
    Liefs
    Nettie

• 26 November 2012 - 18:10

Sandra Megens:

Hoi ome Peter en tante Mieke,

Fijn dat jullie weer goed thuis gekomen zijn en een geweldige vakantie/reis hebben gehad. Dit nemen ze jullie niet meer af. Wij vonden het leuk om jullie verhalen te lezen en krijgen weer helemaal de reiskriebels. Helaas geen reis voor ons in het vooruitzicht en zullen sinds jaren de kerst weer in Schaijk vieren. Dus misschien tot binnenkort.

Lieve groetjes Sandra

• 26 November 2012 - 19:53

Tineke Verwegen:

Hoi Peter en Mieke,

Ik heb erg genoten van al jullie verslagen. Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt en ontzettend veel gezien. Ik heb niet eerder gereageerd maar heb toch met jullie meegeleefd. Wie weet zien we elkaar snel een keer en kun je het nog een keer life vertellen wat je allemaal meegemaakt hebt. Groetjes van Tineke

• 27 November 2012 - 08:40

Koos En Annie:

Weer thuis.

Als ik de foto's bekijk van het laatste gedeelte van jullie reis, moet het toch wel erg saai zijn hier in Nederland. Ik geloof goed dat het een domper is en jullie een kater hebben, los van de persoonlijke contacten natuurlijk want die zijn nergens beter dan thuis.
    Ik had altijd het idee dat tempels heel veel op elkaar lijken maar het is maar goed dat jullie op reis gaan, zodat wij mee kunnen genieten en zien dat het op zich staande, heel indrukwekkende gebouwen zijn met een geheel eigen stijl.
    Heel erg bedankt dat wij op afstand mee mochten reizen met jullie, en op maar weer naar de volgende reis. Wij kijken er in ieder geval naar uit.

Groetjes en gauw een keertje tot ziens, Koos en Annie

• 28 November 2012 - 12:00

Maria De Meijer,:

Jullie kunnen met een heerlijk gevoel terug kijken naar deze vakantie,
    en wij kunnen lekker meegenieten door de hele mooie foto's.
    Fijn dat jullie weer voldaan en gezond terug zijn.

Groetjes Maria