Stad, water en zand. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Stad, water en zand. - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Stad, water en zand.

Blijf op de hoogte en volg Mieke

27 Mei 2015 | Peru, Arequipa

Even een kleine update van wat we tot nog toe gedaan hebben. De reis is goed verlopen hoewel wel erg vermoeiend omdat het de hele tijd licht bleef. Dan lijkt het toch langer te duren en we lagen uiteindelijk pas 4.30 uur Nederlandse tijd in bed {het is hier 7 uur vroeger}.
Lima is niet echt een mooie stad, het is erg druk en rommelig. Het heeft wel een aantal leuke pleinen en gebouwen en soms super modern maar het meeste is het er erg vies.

Zondags zijn we met de bus naar Paracas aan de kust, dicht bij Pisco, gegaan. Onderweg zie je ontzettend veel erg sobere huisjes met 4 muren en een plat dak. die staan dan schots en scheef door elkaar. De meesten lijken ook helemaal niet af te zijn. In 2007 is hier een grote aardbeving geweest en misschien denken de mensen dat het toch geen zin heeft om verder te bouwen omdat er nu nog vaak kleinere aardbevingen zijn. Overal zie je hier in restaurants e.d. aangegeven waar je het veiligst bent voor een aardbeving in dat gebouw.

We kwamen 's avonds in Paracas aan waar we lekker relaxed hebben. Was een erg leuk en gezellig plaatsje. De volgende ochtend zijn we naar de Ballestas eilanden geweest waar veel pelikanen, pinguïns en zeeleeuwen te zien zijn. En met veel bedoel ik heel, heel veel. Was erg mooi, we zijn er helemaal om heen gevaren. De poep van al die dieren noemen ze guano en deze wordt gebruikt als mest. Om de 6 jaar ligt er 60 cm en dan wordt het weer afgeschraapt.
Ik ben gelukkig helemaal niet zeeziek geweest, het waren wel hoge golven, maar ik heb een middeltje gevonden wat goed helpt, gembercapsules. Hier wordt de maag sterk van en dat blijkt.

's Middags hebben we nog een tour gedaan naar het nationaal park van Paracas. Dit lijkt een woestijn aan de kust maar het is bijna allemaal zout en schelpen met zand erover. Heel apart om te zien.
Om 17.00 uur zijn we met de bus naar Nasca gegaan om daar weer over te stappen in de nachtbus naar Arequipa. Hier zijn we vanmorgen 8.00 uur aangekomen. Na eerst lekker gedoucht te hebben zijn we de stad ingegaan. De stad ligt op 2500 meter en is omgeven door het Andesgebergte. Morgen nog een dagje Arequipa naar het mooie Santa Cataline klooster. We hebben onze plannen iets moeten wijzigen i.v.m. stakingen van het openbaar vervoer. Vanavond ook weer veel demonstraties gezien. Wij hebben nu een tour geboekt om naar de Colca canyon te gaan anders kun je er nu niet komen. Dit betekent dat wij maandagnacht om 3.00 uur op moeten staan maar zijn we wel al om 9.30 uur in Cabanaconde. Later gaat niet meer want daar staan de stakers en die laten niemand door. We blijven 3 nachten in de canyon en kijken daar wat we gaan doen.

Tot zover. Liefs Peter en Mieke

PS: ik ga proberen om wat foto's te plaatsen maar verbinding is erg slecht.

• 27 Mei 2015 - 03:48

Nettie:

Dat van die stakingen komt me heel bekend voor: ze hebben ons toen een halve dag in de bus laten wachten. Maar dat was Bolivia! Is nog steeds een leuk verhaaltje, achteraf dan!!!
    Veel plezier en geniet van de schitterende landschappen!!
    Liefs uit Jakarta.
    Nettie

• 27 Mei 2015 - 05:58

Moniek:

Een paar dagen onderweg, en nu al zoveel gezien!
    Wow wat maken jullie weer een mooie reis. Geniet in de Colca canyon.
    we lezen graag jullie nieuwe avonturen!

• 27 Mei 2015 - 08:11

Pepijn:

Carmen vertelde al dat Lima niet echt een mooie stad is. Dat het voor toeristen niet echt een hoogtepunt is.

Nu echt de andes in, dus. Geniet er van. Ga je ook condors spotten?

• 27 Mei 2015 - 12:15

Sebastian:

3 nachten in de canyon! Vet :)

De whatsapp foto's waren ook al best indrukwekkend (en inderdaad hier en daar wat rommelig)

Maar veel plezier! Ook in het klooster morgen :)

Liefs Sebastian

• 27 Mei 2015 - 21:57

Dorien:

Wat fijn om te lezen dat jullie weer heerlijk aan het reizen zijn. Geniet er maar van en wij lezen graag het vervolg. Kees en Dorien