Wijntjes en visjes - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Wijntjes en visjes - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Wijntjes en visjes

Blijf op de hoogte en volg Mieke

15 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Hermanus

Franschhoek en Hermanus.

Even nog over de vorige verslagen, het lukt weer om foto’s te plaatsen. We zullen proberen om de opgelopen achterstand weer in te lopen. Kijk dus ook regelmatig naar de vorige verslagen.

Franschhoek, in de buurt van Stellenbosch, is te vergelijken met St. Emilion in de buurt van Bordeaux.

De beste wijnen van Zuid Afrika komen uit deze streek en als wijnliefhebbers konden we deze streek niet zo maar voorbij rijden. We hadden weer een mooi gastenverblijf waar nu voor het eerst GEEN muren met prikkeldraad omheen stonden en we konden gerust in de avond op straat wandelen. Fijn dat dat kon maar erg dat het op andere plekken niet kon.

Met de wijntram lieten we ons langs de vele wijnestates rijden en op drie er van genoten we van een proeverij. Tegen een kleine vergoeding konden we er steeds vier, vijf of zes wijntjes proeven. Een Frans stel sloot bij ons aan en was het erg gezellig. Alle wijnhuizen liggen in een schitterende omgeving en na al dat moois en heerlijke wijnen gingen we vrolijk terug.

Hermanus, aan zee, ligt dichtbij en we wilden er walvissen gaan spotten en tussen de walvissen gaan kajakken. Dit hadden we als cadeau van Wouter en Saskia gekregen. Daarom was het erg jammer dat het niet door kon gaan omdat de zee te ruw was. De volgende dag nog maar eens proberen.

Daarom reden we terug naar Stellenbosch om de wijnen van Rust en Vrede Wine Estate te proeven. Erg lekkere rode wijnen maar met prijzen tot 25 euro per glas een beetje boven onze mogelijkheden. Mandela had de Merlot uitgekozen voor zijn feest ter ere van het winnen van de Nobelprijs voor de Vrede. Gelukkig hadden ze ook lekkere wijnen voor een bescheiden prijs. En, zoals Ilja Gort zegt; beter een mindere wijn van een goed huis dan de beste van een slecht huis.

De volgende dag kon er nog niet gekajakt worden maar de boot ging wel, daar hebben we toen voor gekozen. Na een ruige tocht werden een vrouwtjes walvis met een jong gespot. Daar hebben we uitgebreid naar kunnen kijken. Leuk om te zien maar moeilijk om te fotograferen door de hoge golven. Bijzonder om mee te maken. Op de terugweg zwommen nog enkele dolfijnen met de boot mee.

Zo was ook Hermanus toch nog een mooie dag geworden.

Groetjes Peter en Mieke

• 17 Oktober 2019 - 08:24

Wilhelmien:

He Mieke en Peter, wat leuk om jullie zo een beetje te volgen en jullie (af en toe ook spannende)verhalen te lezen en de foto's te zien ! Jullie maken echt van alles mee ! Geniet nog van de tijd daar !