Croissants, coiffure en pancake - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Croissants, coiffure en pancake - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Croissants, coiffure en pancake

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

29 Januari 2010 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

We zijn nu in Pakse helemaal in het zuiden van Laos. Maar eerst nog even terug naar Vientiane. Ik was vergeten te vertellen dat Vientiane een franse stad is omdat de Fransen er aan het einde van de 19de eeuw een Franse kolonie van gemaakt hebben en de stad daardoor een nieuw leven in hebben geblazen.
Vandaar de croissants die je hier volop kunt krijgen en natuurlijk stokbrood. Veel restaurants en winkels hebben hier franse namen, dus ik voel me helemaal thuis.

Wij waren van plan om op woensdagochtend de VIP-bus naar Pakse te nemen maar er gingen alleen sleepingbussen om 20.30 uur. We hebben toch maar een kaartje daarvoor gekocht en hadden we zomaar een dagje vrij!!!! We hebben ons weer met de tuk-tuk terug naar het centrum laten brengen en zijn toen naar de Arc de Triomph gegaan, die we nog gemist hadden. Lang niet zo mooi dan de echte maar toch indrukwekkend en je kunt toch bovenin klimmen zodat je over de stad kunt kijken. Altijd leuk.

We moesten ook allebei hoognodig naar de kapper, allebei onze haren laten verven en knippen. Dit gebeurde allemaal half op straat en de kapsalon is niet meer dan een open hokje van golfplaten van 2 bij 3 meter. Om de haren te wassen moet je op een bank gaan liggen en je krijgt er meteen een heerlijke hoofdmassage bij. De kleuren zijn goed uitgevallen maar het knippen moet thuis denk ik toch nog een keer over.
's Middags zijn we nog naar het Boeddhapark gegaan, 30 km van Vientiane. Een erg mooi park aan de Mekong en heel veel (Boeddha)beelden. Lekker even in een open bamboehutje gerelaxt. Terug in de stad een lekkere Franse salade niçoise gegeten en weer terug naar het busstation.

Het reizen 's nachts is ons goed bevallen, we hebben redelijk geslapen op smalle matrassen (lees planken) en om 6.30 uur waren we in Pakse. Vandaar uit meteen door naar Tadlo, een klein plaatsje aan de rand van het Bolovenplateau. Een erg mooie plek met uitzicht over een rivier en watervallen. We wilden vandaag nog een dagtocht maken over het plateau om de koffie- en theeplantages te bekijken maar er moesten minimaal 4 personen voor zijn, die waren er niet. Dat ging dus niet door. Toen hebben maar besloten om weer naar Pakse te gaan en we hebben net een minibus naar Kratië voor morgen besproken. Jammer dat we het plateau nu gemist hebben maar de plek waar we hebben geslapen was fantastisch en we (Peter en ik) komen er beslist nog wel eens. Er waren opvallend veel Nederlanders daar, erg gezellig 's avonds.
Ons Nettie kon daar haar gemis van Bram en Bo compenseren omdat daar een baby van net 14 dagen oud was. Het was zo'n mooi meisje, ons Nettie was helemaal verkocht. En haar naam was: Pancake!! dit omdat de moeder die zo lekker vond. Wie werd er ook al weer voor Pannenkoek uitgemaakt in Nederland!!!

Wisten jullie dat:

- er bij alle w.c.'s hier een handdouche bij zit en dat dit heel fijn is met al die diarree.
- dat hier heel veel mensen bedelen, vrouwen en kinderen, of ze proberen iets te verkopen.
- dit heel zielig is en dat je iedereen zou willen helpen maar dit onmogelijk is.
- er elke dag tussen 6.30 - 7.00 uur allemaal monniken langs de straat gaan om eten op te halen in hun schalen.
- de mensen dan al op hun knieën zitten om het aan te bieden en dat de monniken dan een soort gebed uitspreken.
- het echt ongelofelijk is hoe hier de mensen wonen en leven. Dat ze niks anders hebben dan een krotje van golfplaten en dat ze daar wonen, slapen en hun spullen proberen te verkopen.
- je hier nooit kinderen hoort jengelen of zeuren gewoon omdat ze toch niets hebben.
- ik een volleerd backpacker ben geworden, dat ik in het begin moeite had waar ik het allemaal moest laten en nu alles een vast plekje heeft.
- ik heel snel kan vertrekken als het moet.

Tot zover
Liefs Mieke

• 29 Januari 2010 - 07:41

Peter:

Hoi Mieke.
    Leuk om weer van jullie te lezen.
    Dat je zo ver van hier een beetje Frankrijk kunt ervaren lijkt erg erg, maar zo zie je ook Nederland terug in Maleisie.
    Ik merk dat, als je meer tijd hebt, je meer van de mensen daar ziet.
    Vraagje; Monniken krijgen elke morgen te eten van de andere mensen, wat krijgen de mensen daarvoor terug? Een zegen van de monniken en het geloof op een beter leven?
    De uitnodiging om nog een keer naar Pakse te gaan neem ik graag aan.

Groejes aan Nettie en veel plezier in Cambodja.

• 29 Januari 2010 - 08:02

Sil, Pas, Bram En Bo:

Pannekoek is inderdaad een schatje!! Maar kan natuurlijk niet tppen aan "Nee".

Liefs Silvie

• 29 Januari 2010 - 09:28

T & M:

p.s.
    Mieke je bent mooi geknipt en gekleurd. Staat goed hoor. Niks meer aan doen.
    gr. Maria

• 29 Januari 2010 - 15:52

Rinie:

Heej Mieke en Nettie,

Leuk om jullie verslagen te lezen. Maar zoals altijd druk, druk, druk.
    Geniet er nog maar van. Het is zo om. En kom wel uitgerust terug.
    Veel plezier en reisgenot nog.

• 30 Januari 2010 - 00:13

Annie En Koos:

Hoi Mieke

Wij vinden dat;

Je haar zo leuk zit.
    De kleur je goed staat.
    Je zus er ook goed uitziet.
    De foto's wederom prachtig zijn.
    Je verhalen boeiend blijven.
    Je ondanks de armoede daar, luxe behandelingen krijgt.
    Je met volle teugen geniet van de vacantie.
    Peter een bofkont is met zo'n uitnodiging.

Groetjes en tot de volgende keer.