Terug in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Terug in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Terug in Bangkok

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

07 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

Daar zijn we weer bij het begin van onze reis. Ik beleef Bangkok nu veel anders dan de eerste keer, toen overviel me de hitte en de drukte en daar ben ik nu inmiddels wel aan gewend.
Maar laat ik eerst vertellen wat we hiervoor nog gedaan hebben,
Siem Reap en Angkor Wat. Volgens ons Net is Siem Reap in 4 jaar tijd zo ontzettend hard gegroeid en is het een echte toeristenstad geworden, met bijbehorende pubs en het uitgaansleven. Dit is absoluut niet aan ons besteed en het is opeens weer zo'n andere wereld.
En tot mijn teleurstelling is dit ook zo met Angkor Wat. Hoewel het een indrukwekkend geheel is en als je beseft hoe oud het allemaal is. We hadden een tuk-tuk geregeld van 7.00 tot ongeveer 15.00 uur (omdat het weer te heet was om te fietsen) maar om 13.00 uur hadden we de korte route al bekeken. Angkor Wat zelf waren ze aan het restaureren, dus veel steigers, is natuurlijk wel nodig maar wel jammer. De Bayon vond ik verreweg het mooiste en indrukwekkendste, de Ta Phrom met ingegroeide wortels was ook mooi maar zo ontzettend veel toeristen dat je in rijen achter elkaar moest lopen. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om enkele foto's zonder mensen erop te nemen. Wat ik ook bizar vond is, dat ze in Angkor Wat tijdens de oorlog van 1975 hier mensen in opgevangen hebben omdat het heilig, dus beschermd is. Heel raar idee.
Omdat we maar 1,5 dag in Siem Reap hebben doorgebracht hadden we wel tijd om met de boot over het Tonlé Sapmeer naar Battambang te varen. Er werd ons verteld dat die maar 5 uur zou duren, hoewel in de Trotter stond dat het wel 10 uur kon duren en dat klopte dus!! Moet je je voorstellen dat het 40+ graden in de zon is en dat je op het bovendek op een zeil de heeele dag onbeschermd zit te bakken. Nou dan heb je het niet breed kan ik je vertellen. We hadden gelukkig wel onze doek meegenomen waar we onder konden kruipen maar de hitte haal je er niet mee weg. De drijvende dorpjes waren erg apart en raar dat ze zo gaan wonen. Scholen, kerkje, winkels om te leven op het water, raar volkje. Wel prachtig om te zien. Het laatste stuk van 5 uur gaat helemaal door een kronkelende, smalle geul waar om deze tijd weinig water in staat. Dat vereiste echte stuurmanskunst en dat had onze stuurman helaas niet. De boot schommelde af en toe zo erg dat de fietsen die achter op het dek lagen, in het water gleden. De boot moest in zijn achteruit en eerst duiken waar ze lagen, maar het was gelukt. Ze werden eruit getakeld en deze keer vastgebonden. Regelmatig werd er in visnetten, door bomen en takken en zelfs een keer een woonboot geramd. Nou stelt zo'n woonboot niet zo heel veel voor maar het is wel alles wat ze hebben. Gelukkig waren er geen gewonden. Weer oponthoud want daar moet over onderhandeld worden. Uiteindelijk hebben we de tocht overleefd en ik had het toch voor geen goud willen missen. In Battambang hebben we alleen maar overnacht en niets bekeken daar en meteen door naar Bangkok. We dachten er nog even aan om naar het strand te gaan maar dat is weer 4 uur reizen (en weer terug) zodat we besloten hebben nu onze tijd hier uit te zitten.
Bangkok is een hele gezellige stad met smalle straatjes en duizenden kraampjes en heel veel backpackers en toch heel relaxed. Dit is een hele andere sfeer als in Siem Reap, veel en veel leuker. Gisteren door Kao Sanroad gelopen een echte belevenis die je onmogelijk kunt omschrijven. De mensen, de geuren, het verkeer, de geluiden je weet gewoon niet waar je moet kijken.

Vanmorgen nog met de tuk-tuk naar de weekendmarkt geweest. Dan word je bijna gedwongen om eerst naar een heel chique shoppingcenter te gaan. Dan krijgen die chauffeurs provisie. Kom je binnen lopen er de hele tijd van die hele mooie geklede meisjes achter je aan. Zodra je ergens wat langer naar kijkt halen ze het meteen te voorschijn. Ons Net en ik liepen steeds expres uit elkaar, dan wisten ze niet goed wie ze nu moesten volgen en raakten ze helemaal in de war. De weekendmarkt is een ontzettende grote markt waar je echt alles kunt kopen en zo druk maar je kijkt je ogen uit. Terug zijn we met de skytrain gegaan, mooi uitzicht over Bangkok.

Morgen gaan we van 7.00 tot 12.00 uur een fiets/boottocht doen van Co van Kessel, een Hollander. Daarna willen we gaan zwemmen. Dit is het laatste berichtje vanuit Azië, de afsluiting komt vanuit Holland. Ik vind het ook weer fijn om naar huis te gaan want ik mis 'mijn jongens'.

Liefs Mieke

• 07 Februari 2010 - 11:50

Pepijn:

Jammer dat angkor wat zo toeristisch is geworden. Ik hoorde dat Nettie er altijd heel positief over was.
    Gelukkig dat bangkok nu een stuk beter bevalt.

• 07 Februari 2010 - 12:48

Peter:

'De jongens' thuis hebben elke dag met spanning gewacht op weer een berichtje en hebben zo jou reis ook meegemaakt.
    En niet alleen wij; niet iedereen heeft gereageerd, maar velen vertelden dat ze jullie verslagen wel gelezen hadden en dat ze de verhaaltjes en de foto's heel interessant en mooi vonden. Velen wilden meer van mij horen. Gelukkig hebben we wat feestjes gehad (Antwanet, Hein, Jan, Leny)dus kon ik veel vertellen.(Hierbij wil ik ook Charles en Maria, Ad en Riet, en Kees en Dorien bedanken voor de gezamenlijke etentjes:)
    Jij hebt natuurlijk veel meer beleefd dan je op hebt kunnen schrijven en we zijn dan ook erg benieuwd naar jou en Nettie's verhalen.
    Geniet nog even van Bangkok en omgeving en dan...
    Tot woensdag!

• 07 Februari 2010 - 14:07

Bergjes Zeeland:

Geniet nog van deze paar dagen want thuis zit je zo weer in je oude ritme.
    Ik zal weer blij zijn als jullie weer thuis zijn. Het zal vanmiddag maar stil zijn op de eerste zondag.
    Goede reis terug en tot gauw. Kees en Dorien

• 09 Februari 2010 - 00:01

Annie En Koos:

Hallo Mieke

Wat een intensieve dagen zijn dat weer geweest.
    Geniet nog een paar dagen daar, want wij kunnen je vertellen, dat je het niet breed hebt als je weer in ons o zo koude kikkerlandje aankomt. Maar gelukkig hebben jullie een doek waar je dan onder kan kruipen om de kou te weerstaan.
    Hopelijk lukt het nog om in je laatste verslag de foto's te plaatsen, want wij willen dat rare volkje graag nog bekijken.

Een goede reis, groetjes en tot je(helaas laatste)volgende verslag.