Lekker eten in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu Lekker eten in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mieke Huvenaars-van den Berg - WaarBenJij.nu

Lekker eten in Luang Prabang

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

23 Januari 2010 | Laos, Luang Prabang

We zijn alweer een paar dagen in Luang Prabang en gaan hier morgen weg. We wilden eigenlijk in 1 keer van Muang Sing naar Luang Prabang maar dat was onmogelijk. Eerst naar Luang Namtha kostte al 2 uur over hele moeilijke weg. Daar aangekomen konden we pas om 14.30 uur vertrekken en alleen naar Oudomxai wat ook 4 uur duurde over 132 km. Dit was echt heel zwaar, in een oude bus helemaal volgeladen. Als wij denken dat er echt niets meer bij kan, denken zij: o ja wel hoor,er worden lage krukjes in het middenpad gezet en hup daar kunnen best nog 5 mensen bij, met grote zakken rijst en al. Vering kennen ze al helemaal niet, wat toch echt geen overbodige luxe zou zijn over zo'n weg. Ze waren wel aan de weg aan het werken maar alles handmatig, dus als die over 20 jaar af is,is het nog snel. Echt helemaal vol diepe kuilen en grindweg. Dan moet je niet vergeten dat dit de hoofdweg is. Dus wij hebben maar 1 overnachting gedaan in Oudomxai. 's Morgens weer vroeg op voor de verdere reis. Die verliep iets soepeler in een betere bus (met vering) Om 14.00 uur kwamen we in Luang Prabang en het regende!!!!! Eerst een guesthouse gezocht, weer een luxere uitvoering, daarna de stad een beetje verkend. Een heel gezellig stadje met heeel veeeel toeristen, gezellige markten en winkeltjes en heeeerlijk eten. We hebben onze eerste pizza gehad en een hamburgen met friet en mayo. Echt smullen na al die kleef (lees kleffe) rijst. De 2de dag (ook weer regen, maar niet koud) eerst de tempelroute gelopen maar we konden bijna geen foto's maken omdat de lens meteen nat regende en het boek met de plattegrond ook. Dus die hebben we maar ingekort. 's Middags droog en met boot over de Mekong naar de Pak Ou grotten. Dit viel een beetje tegen, er was niet zoveel te zien maar de boottocht er naar toe was wel mooi. 's Avonds over de avondmarkt gelopen, is erg druk maar wel heel gezellig met heel veel lichtjes en de stad leeft dan helemaal op. Vandaag zijn we eerst naar het Koninklijk Paleis van Koning Sisavang Vong geweest wat nu een museum is. Erg mooi en interessant. Vanmiddag met tuk-tuk naar de Kuang Si watervallen geweest, echt prachtig. Ik heb er ook gezwommen, heerlijk.Jammer genoeg heb ik nu mijn cardreader niet bij me dus ik kan geen foto's plaatsen maar die houden jullie nog te goed. Net nog naar de Phousiberg geweest waar een stoepa op staat. Het gaat vooral om het uitzicht en de zonsondergang. Dit kon nu eindelijk omdat het vandaag wel mooi weer was.
Het ziet er wel belachelijk uit, al die mensen die een foto willen van deze zonsondergang. Maar ja dat staat in de Lonely Planet!!!!En het is ook heel mooi.
Al met al weer drukke dagen gehad, dus is het weer tijd om een dagje te reizen. We hebben voor morgen een echte dubbeldeks touringcar besproken naar Vientiane, met vering, airco en een toilet, zelfs met een gratis diner. De reis duurt 10 uur dus wij dachten laten we er maar een paar kippen (valuta) tegenaan gooien.
Tot de volgende keer

• 23 Januari 2010 - 14:53

Peter:

Zo te lezen gaat het uitstekend met jullie.
    Ik heb al veel gelezen over jullie ervaringen.
    Foto's van kleine kinderen gezien, zelfs een schooltje, soberheid, werkende vrouwen, maar hoe is het met de ouderen? Krijgen die zorg?
    Hebben ze daar ook Compostella's?

Een hamburger met friet wordt het niet voor ons, maar ik ga er ook een kip tegen aan gooien.(met puree, e+w en appelmoes.)

Ik wens je collega's, Saskia, Jo en Rinie veel sterkte. Ze moeten het zo lang zonder jou redden.

Goeie reis verder en veel plezier in Vientiane.

• 23 Januari 2010 - 16:02

Jo De Klijn:

wat een reis wel mooi om het te volgen de bewoners van compostella kunnen jullie ook volgen op de kabel heel veel plezier nog .groetjes

• 23 Januari 2010 - 17:53

Jan En Toos Jans:

Mieke en Nettie
    We wensen jullie een hele mooie vakantie en goede reis terug.
    De foto,s zijn prachtig

Groetjes uit Volkel

• 24 Januari 2010 - 18:54

Liesbeth:

Jee, jullie doen echt veel! Helemaal leuk, lijkt me echt een fantastische reis, heel indrukwekkend.

XLiesbeth en de rest

• 25 Januari 2010 - 13:30

Hallo Met Mam:

Mieke en Netty
    Wat een fijne reis hebben jullie, we kijken
    elke dag wat je weer meemaakt in die anderewereld. Goede reis verder, we kijken uit naar het volgende nieuws
    Hartelijke groeten
    van pap en mam.